Belastingdienst - Leuker kunnen we het niet maken

Door fvdberg op woensdag 29 maart 2017 15:52 - Reacties (22)
Categorie: -, Views: 5.145

Dit keer een blogje over de belastingdienst. en dan specifiek de invloed van het toetsingsinkomen op de toeslagen.

Zaken als toeslag waar je recht op kunt hebben zijn een leuke aanvulling op de huisrekening.
Denk aan Zorgtoeslag, Kindgebonden budget, Kinderopvangtoeslag en als je huurt Huurtoeslag.

Toeslagen moet je zelf of samen met je toeslagpartner aanvragen.

Let op: als je huurt is je inwonende vriendin zonder samenlevingscontract en waar je geen kinderen mee hebt geen partner! Gelijk een leuk moment om ook eens financieel te berekenen of trouwen/een samenlevingscontract interessant is!

Bij het aanvragen van toeslagen moet je o.a. het verwachte toetsingsinkomen opgeven. Een goede indicatie daarvoor zijn bijvoorbeeld de belasting aangifte van het jaar ervoor of je laatste jaaropgave. Voor de zekerheid zou ik het wel iets naar boven bijstellen. waarom? daar kom ik later op terug.

De belastingdienst schat vervolgens in de jaren nadat je het aangevraagd hebt het gezamenlijke toetsingsinkomen op basis van gegevens die bij hun bekend zijn. Controleer dit dus altijd wanneer je eind November de brief krijgt. Indien nodig kan je het bijstellen door zelf de correcte waarden door te geven.

Maar doordat dit vooraf gedaan wordt betekend het automatisch dat wanneer er iets wijzigt je dit ook actief moet doorgeven!

Zeker zaken waardoor het gezamenlijke inkomen stijgt! Want het bedrag van de toeslagen daalt rap!

Denk bijvoorbeeld aan overuren die uitbetaald worden, een bonus, of een loon wijziging, maar ook zaken als aankoop van een huis met hypotheek of een schuld bij het DUO

Dit kan tot 5 jaar terug doorwerken. Het kan dus zomaar zijn dat je nu in 2017 over 2013 terug mag gaan betalen omdat het toetsingsinkomen toch hoger is uitgevallen.

Ik geef zelf om die reden mijn toetsingsinkomen liever wat hoger op zodat ik nu minder krijg, maar zodra ik in Maart belasting aangifte heb gedaan corrigeer ik het gelijk voor zowel mijzelf als mijn toeslagpartner

Dan krijg je namelijk het verschil alsnog! En dit zonder het risico dat je terug moet betalen. behalve natuurlijk als er iets in je aangifte niet klopt.

Heb jij of je toeslagpartner om wat voor reden dan ook nog geen toeslagen aangevraagd, doe dit alsnog! Hoewel de belastingdienst wel tot 5 jaar terug mag corrigeren mogen wij als burgers dat niet. Dit kan nu namelijk nog maar tot 1-1-2016 Als je geen uitstel hebt aangevraagd over 2015!

Je gooit daarmee het recht op de toeslag weg terwijl je er als je hem toen had aangevraagd gewoon recht op had gehad. Kinderachtig, maar helaas. Zelfs een bezwaar indienen gaat je niet helpen om dit alsnog te krijgen. Regels zijn immers regels.

Volgende: No-Reply 14-12 No-Reply

Reacties


Door Tweakers user ViperNL, woensdag 29 maart 2017 16:25

Jezus wat een lijst met toeslagen. Is er ook een toeslag voor mensen die geen recht hebben op toeslagen? :+

Door Tweakers user fvdberg, woensdag 29 maart 2017 16:30

Ja en nee

Indien je een koophuis hebt met een hypotheek is er de voorlopige teruggave, Dan heb je de hypotheekrente aftrek. Maar persoonlijk heb ik die liever achteraf. Uiteraard ivm. het toetsingsinkomen. Op die manier is het een leuk spaarpotje.

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 maart 2017 16:35]


Door Tweakers user ViperNL, woensdag 29 maart 2017 16:50

Ah ja, die krijg ik nog wel. Maar ik heb d66 gestemd, dus hopelijk stopt dat circus ook binnen niet al te lange tijd..
Het is toch niet te doen voor een normale sterveling al dit middelen, aanvragen, stopzetten, beetje bij jouw, beetje bij mijn inkomen.. Pfff 8)7

Door Tweakers user woekele, woensdag 29 maart 2017 18:46

Dit kan tot 5 jaar terug doorwerken. Het kan dus zomaar zijn dat je nu in 2017 over 2013 terug mag gaan betalen omdat het toetsingsinkomen toch hoger is uitgevallen.
Dit snap ik niet. Waarom zou je toetsingsinkomen van 2013 pas nu bekend worden en hoger of lager zijn dan gedacht? Dat toetsingsinkomen van 2013 staat begin 2014 toch wel vast?

PS: al die toeslagen dragen nogal bij aan het vreemde verschijnsel dat werken voor bepaalde groepen amper loont. Kom je vanuit de bijstand, ga je werken, ga je er netto niks op vooruit, of zelfs achteruit. Niet echt motiverend.

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 maart 2017 18:53]


Door Tweakers user fvdberg, woensdag 29 maart 2017 19:19

simpel, het toetsings inkomen wordt vooraf eind November jaarlijks opnieuw vastgesteld door de belastingdienst voor het komende jaar.

Op basis daarvan wordt de toeslag die je ontvangt berekend. Deze is dus niet definitief!

Wanneer je dit niet aanpast naar wat het werkelijk zal worden en de belastingdienst je aangifte definitief maakt en het toetsingsinkomen is hoger dan mag je terug betalen.

Doordat dit definitief maken pas later gebeurt (soms pas na een jaar of 2 of zelfs nog later) komt dat moment mogelijk als een verrassing.

Zaken die invloed kunnen hebben zijn bijvoorbeeld aftrekposten die achteraf terug gedraaid worden zo als zorgkosten of reiskosten die je niet meer kan aan tonen omdat de bonnetjes onleesbaar zijn geworden (daarom altijd kopieren!) of bijvoorbeeld een verklaring van je werkgever die je kwijt geraakt bent (goed archiveren!)

Wanneer dat terug gedraaid wordt mag je dat deel terug betalen, maar ook het toetsingsinkomen zal achteraf stijgen met dat bedrag waardoor de toeslagen ook terug gedraaid worden je je dat dus ook mag terug betalen.

En inderdaad, tot een duizendje of 2,5 per maand bruto loont werken niet onder de streep dankzij alle toeslagen. Ik ben dan ook erg voor herinvoering van het ziekenfonds en afschaffing van de hypotheekrente aftrek in de huidige vorm.

Deze wordt wat mij betreft al meeberekend in je aflossingstermijn bij de bank en niet over je inkomen.

Daarmee stijgt je toetsingsinkomen en heb je geen voordeel meer in de vorm van toeslagen terwijl je maandlasten voor je woonkosten dalen. effectief zal dat voor een werkende dus niet uitmaken onder de streep.

Daarna kunnen we het over het volledig afschaffen van de toeslagen gaan hebben en zijn we een stuk dichter bij een situatie waar werken wel loont.

Ik betaal voor mijn huis zelfs icm hypotheekrente aftrek meer als wat de huurprijs icm toeslag is, zo veel meer als het verschil in inkomen tussen dat wat een baan van 2500 bruto oplevert echt niet voldoende is.

Dat komt vooral door de kosten die ik moet reserveren voor onderhoud van het huis, afschrijving op keuken, badkamer, CV ketel enz enz en de duurdere gemeentelijke belastingen, huurforfait, verzekeringen enz enz.

Pas vanaf zo'n 2800 bruto per maand is kopen van een eengezinswoning goedkoper als huren hier in mijn regio (bollenstreek) en ben je als starter op een sociaal huur appartementje aangewezen. of je moet een hele goedkope kunnen vinden... alleen die worden atm. allemaal aan asielzoekers en urgenten toegewezen. Als je al iets vind zit je inderdaad tussen de beroeps werkelozen in een achterbuurt. En daar pas je als serieuze werkende starter gewoon niet tussen. Het sociale verschil is te groot.

Met de huidige constructie kan iemand met een gemeentelijke uitkering van 960 euro netto alleen in een sociale 1 gezinswoning blijven wonen met een huur van 700 euro.

van die huur blijft dan 360 van over na de zorg en huur toeslagen... (netto dik 1300 euro hebben die mensen met alle toeslagen en andere voordelen. ze houden dus nog zeker 500 over na de vaste kosten als ze een beetje voorzichtig doen. (uiteraard met vakantiegeld en andere toevoegingen meegerekend) bovendien kunnen ze als bijvoorbeeld hun wasmachine defect gaat nog een beroep doen op de gemeente

Zodra dat voordeel voor die groep weg is komt misschien de doorstroming op gang waarbij oudere 55+ ers die gescheiden zijn en geen inwonende kinderen meer hebben geen eengezinswoningen meer bezet houden, simpelweg omdat ze het niet meer kunnen betalen, en kiezen voor een 55+ appartementje.

Ook zullen er dan meer eengezinswoningen vanuit de sociale woningbouw op de koopmarkt komen omdat de doelgroep die ze voorheen huurde ze tegen de huidige huurprijzen niet meer kan betalen. Daarmee zijn de huizen zeker 20% goedkoper en op deze woningen is een hypotheek krijgen als starter makkelijker ivm. de terugkoop garanties

een 80 M2 woning die 25 jaar geleden betrokken is doet momenteel iets meer als 600 euro huur, terwijl deze met een nieuwe huurder en contract gewoon 900 moet opbrengen waarmee de huurder niet meer in aanmerking komt voor huurtoeslag.

MAW het zijn vooral uitkeringtrekkers en dan voornamelijk de 50+ categorie die er van profiteren. precies de groep waar we er het meeste van hebben.

En daarmee komen we ook gelijk op de WMO uit, want zorg in zo'n gelijkvloers appartementje in een 55+ wooncomplex is vele malen goedkoper en geconcentreerder te doen als in een woonwijk. oftewel met een beetje geluk lagere gemeentelijke belastingen...

Maar dat verhaal wil ik nog even bewaren voor een toekomstige tweak blog.

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 maart 2017 20:11]


Door Tweakers user woekele, woensdag 29 maart 2017 20:02

Dank voor je korte reactie ;)

Maar ok, ik snap nu wat je zegt over dat toetsingsinkomen. Lijkt wel alsof je dan 'speciale' omstandigheden moet hebben. Aftrekposten e.d. die pas na hele lange termijn 'uitgevochten' zijn. Zelf (gelukkig) nog niet mee te maken gehad, bijna altijd vrij snel definitief. Maar dat hoeft dus niet. Duidelijk.

Door Tweakers user fvdberg, woensdag 29 maart 2017 20:15

Nee hoor, Iets veel voorkomends als een baan op meer als 10 km enkele reis van huis zonder reiskosten vergoeding die je later van de belasting af kan trekken.

Uiteraard is deze vergoeding tegen een lager tarief als de ¤0,19 per km die je baas belastingvrij had kunnen betalen

De belastingdienst geeft ¤0,23 per kilometer van de afstand enkele reis maal het aantal dagen Oftewel ¤0,115 cent per km en daarbij wordt naar 10 tallen omlaag afgerond en gemaximaliseerd op ¤2066,00

Netto kan dit dus nog lager uitpakken.

Wanneer je bijvoorbeeld 40 km enkele reis per dag rijdt 5 dagen per week zit je al aan die max. Ik geloof niet dat jij voor dat bedrag een auto kan rijden/onderhouden/afschrijven/voltanken. Voor 0,19 cent kan dat al niet.

Leiden - Utrecht is al meer als die afstand en is nog geen uurtje enkele reis.

Overigens is het natuurlijk ook schofterig dat er bazen zijn die je zelf voor die reiskosten op laten draaien. Zeker aangezien ze het van het netto bedrijfsresultaat af mogen trekken...

Of een (chronische) ziekte waarbij je kosten moet maken die je niet van je zorgverzekeraar vergoed krijgt en dus van de belasting af kan trekken is voldoende om in dat soort situaties te komen.

Wederom een kronkel in ons zorg systeem. Bijvoorbeeld wondverzorgingsproducten die nodig zijn na een chirurgische ingreep vallen niet altijd onder je zorgverzekering en kan je vaak zelf op hoesten. je praat zo over een paar honderd euro. bonnetje kwijt = jammer.

Ook een leuke is een lening bij het DUO die je over hebt na je studie en die niet omgezet is in een gift Dit doet het verzamelinkomen ook zeker een paar duizend euro zakken.

Wanneer deze meer en meer afgelost wordt stijgt automatisch dus ook het verzamel inkomen, en dat kan je zomaar vergeten mee te nemen in je berekeningen...dat je dus precies een jaar mee telt die afgelost wordt in het komende jaar.

Daarmee vervalt je recht op aftrek en dus mag je dat deel terug betalen en ook de toeslagen die je hier over hebt ontvangen..

Wederom heb je een issue als je de bewijzen ervan kwijt bent en dus niet kan tonen. Zeker als dit over een paar jaar terug gaat wordt het erg lastig om dat te achterhalen. De inzage is namelijk niet zo lang via mijn DUO.

Daarom is het zaak om je administratie goed op orde te hebben en dan bedoel ik door de overzichten uit te printen en in een map te archiveren. Heel ouderwets, maar wel betrouwbaar.

Je weet nooit of ze komen, en als ze komen of dat gelijk over 1 of meerdere jaren is....

[Reactie gewijzigd op woensdag 29 maart 2017 21:46]


Door Tweakers user xost, donderdag 30 maart 2017 10:21

fvdberg schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:30:
Ja en nee

Indien je een koophuis hebt met een hypotheek is er de voorlopige teruggave, Dan heb je de hypotheekrente aftrek. Maar persoonlijk heb ik die liever achteraf. Uiteraard ivm. het toetsingsinkomen. Op die manier is het een leuk spaarpotje.
Dat spaarpotje is altijd leuk mee genomen zo rond de zomervakantie :+ ik heb zelf ook geen voorlopige teruggave.

[Reactie gewijzigd op donderdag 30 maart 2017 10:21]


Door Tweakers user fvdberg, donderdag 30 maart 2017 11:07

precies, want dat is den periode waarin je liever ook niet terug moet betalen zodat je lekker op een terrasje kan gaan zitten zonder ergens over te hoeven nadenken

Door Tweakers user technomania, donderdag 30 maart 2017 13:36

Paar jaar geleden de fout gemaakt om niet door te geven dat ik weer werk had gevonden en ik mocht het jaar daarop netjes huur- & zorgtoeslag terugbetalen. Het terug te betalen bedrag is netjes ingehouden van de toeslagen het jaar erop.

Zit nu 100% afgekeurd thuis. Naast de toeslagen van de Belastingdienst ontvang ik ook allemaal leuke toeslagen vanuit de gemeente wat zeer welkom is.

Door Tweakers user ongewoongewoon, donderdag 30 maart 2017 13:59

Lastiger kunnen ze het bij de toeslagen afdeling wel maken. In 2016 ging mijn jaarinkomen fors omhoog, dus dit had ik netjes bijgesteld op toeslagen.nl

Ik had mijn jaarinkomen overschat zodat evt. salarisverhoging niet meteen in terugbetalen zou resulteren, en zoals je zelf al stelt krijg je het te weinig ontvangen bedrag achteraf gewoon uitbetaald. So far so good, ware het niet dat de belastingdienst mijn inkomen voor 2017 zelf maar even heeft geschat en dat was ruim 6000 euro onder mijn eigen schatting van 2016. Ik kreeg de eerste maanden van dit jaar daarom veel te veel toeslag betaald!

Nu had ik dit natuurlijk veel eerder moeten controleren, maar dan nog :P

Door Tweakers user fvdberg, donderdag 30 maart 2017 15:18

Klopt. Dat bijstellen is echt hatelijk. Daarom kan je het beste begin december voor het komende jaar even de boel controleren en indien nodig bijstellen. Beter als 1.5 jaar later het te veel ontvangen te mogen terug betalen of gekort worden op de toeslagen. Je weet namelijk nooit hoe je financiele situatie dan is.

Door Tweakers user RoamingZombie, donderdag 30 maart 2017 18:14

Wat betreft zorgtoeslag klopt het niet. Ik heb zelf ervaren dat ik gekort werd ivm gedeeld huishouden en dat betrof gewoon een huisgenoot. Er word dan keurig een max inkomen aan gehouden en als je daar overheen gaat, bye bye toeslag.

Van de Overheidswebsite:

Vanaf 2017 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan ¤ 27.857 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van ¤ 35.116

[Reactie gewijzigd op donderdag 30 maart 2017 18:16]


Door Tweakers user fvdberg, vrijdag 31 maart 2017 09:51

Om toeslagpartners te zijn moet je een gezamelijke huishouding voeren gedurende 6 maanden.

Ik neem aan dat jullie dat niet hadden.

Dit had je kunnen voorkomen door een overeenkomst op te stellen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 31 maart 2017 10:09]


Door Tweakers user PcDealer, vrijdag 31 maart 2017 10:12

Let op: als je huurt is je inwonende vriendin zonder samenlevingscontract en waar je geen kinderen mee hebt geen partner!
Nou, ik woonde vroeger samen met mijn vriendin zonder kinderen en contract en we waren elkaars fiscale partner. Toen was het nog een keuze. Tegenwoordig volgens mij niet meer.

Conclusie: lees je eerst in in de regels.

Door Tweakers user Qweridee, vrijdag 31 maart 2017 10:27

Nu ga ik mezelf waarschijnlijk niet super populair maken bij mensen, maar ik vind sowieso het hele toeslagen gebeuren maar vreemd geregeld.

Uitbetaling moet wat mij betreft niet meer gedaan worden aan de persoon zelf maar aan de zorgverzekeraar/verhuurder etc. Voorkomt een hoop ellende, want meestal gaat een toeslag naar mensen die grof gezegd wat minder capabel zijn om voor zichzelf te zorgen.(uitzonderingen daargelaten)

De belastingdienst gaat er te veel vanuit dat mensen alle formulieren maar snappen, maar dit is helaas niet het geval.(gewerkt bij belastingdienst, dus ik weer hoeveel ellende er achter de toeslagen weg kan komen)

Betaal een toeslag niet langer automatisch uit maar doe het net als de gemeentelijke heffingen, elk jaar een aanvraag indienen om het kwijt te laten schelden, de overheid betaald dan je zorg/huur etc en stuurt voor het restant een rekening welke in termijnen automatisch afgeschreven word.

Voor uitzendkrachten met wisselende inkomsten is het hele toeslag gebeuren ook een drama, als ze een beetje leuk gaan bijverdienen krijgen ze het jaar daarop ineens een aanslag van een paar duizend euro voor huur en voor zorgtoeslag, terwijl ze dan mogelijk alweer werkloos thuis zitten en het dan net niet kunnen missen.

Door Tweakers user fvdberg, vrijdag 31 maart 2017 15:41

PcDealer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Nou, ik woonde vroeger samen met mijn vriendin zonder kinderen en contract en we waren elkaars fiscale partner. Toen was het nog een keuze. Tegenwoordig volgens mij niet meer.

Conclusie: lees je eerst in in de regels.
ja die tijd is al een jaartje of 5 over. Echter ben je voor de toeslagen bijna altijd fiscaal partner.

Door Tweakers user fvdberg, vrijdag 31 maart 2017 15:46

Qweridee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:27:
Nu ga ik mezelf waarschijnlijk niet super populair maken bij mensen, ...
Ik deel de mening maar om het af te kunnen schaffen moeten zaken als de zorgverzekering en hypotheekrente aftrek ook op de schop.

Versimpeling is hard nodig. En dan gelijk op zo'n manier dat in elk geval werken loont.

Door Tweakers user MartijnAbel, zaterdag 1 april 2017 08:31

PcDealer schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:12:
[...]

Nou, ik woonde vroeger samen met mijn vriendin zonder kinderen en contract en we waren elkaars fiscale partner. Toen was het nog een keuze. Tegenwoordig volgens mij niet meer.

Conclusie: lees je eerst in in de regels.
Ik zou dan zelf eerst eens goed de regels lezen aangezien je al een fiks aantal jaren niet meer automatisch toeslagpartner bent. En ja, ik spreek uit ervaring.
fvdberg schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:41:
[...]
ja die tijd is al een jaartje of 5 over. Echter ben je voor de toeslagen bijna altijd fiscaal partner.
Je geeft aan dat je voor de toeslagen bijna altijd fiscaal partner bent, heb je daar een bron voor? Zeker voor zorgtoeslag is je stelling namelijk onjuist.
fvdberg schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:51:
Om toeslagpartners te zijn moet je een gezamelijke huishouding voeren gedurende 6 maanden.

Ik neem aan dat jullie dat niet hadden.

Dit had je kunnen voorkomen door een overeenkomst op te stellen.
Pertinent onjuist, zie: https://www.belastingdien...rtner/mijn-toeslagpartner

Lees je aub even in voordat je info begint te delen. Liever geen info dan onjuiste info ;)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 1 april 2017 08:37]


Door Tweakers user fvdberg, zaterdag 1 april 2017 10:37

Waar zeg ik dat je automatisch toeslagpartner bent? In dit land moet iedereen alles zelf regelen en dus ook zelf die koppeling leggen. Geef je het individueel op terwijl je voor de belastingdienst partner was en komen ze er achter mag je terug betalen. Als ze het al niet als fraude zien.

Ik denk dat je zorgtoeslag en inkomstenbelasting door elkaar haalt. Voor de inkomstenbelasting is bijvoorbeeld zonder samenlevingscontract huren een uitzondering.

Echter moeten de inkomens ook in dat geval nog steeds opgeteld worden als je een gezamelijke huishouding hebt.

Daar voldoet nagenoeg iedereen aan die langer dan 6 maanden op hetzelfde adres woont en geen eigen huurcontract heeft. in die gevallen kan je zelf een contract opstellen waar je de zaken zo regelt dat je geen gezamenlijke huishouding hebt.

En hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat je partner niet bij je in woont maar de vader van degene met wie je een kind hebt wel.

Het gaat hier namelijk om de definitie toeslagpartner voor de belastingdienst en niet levenspartner.

Je kan dus beter zelf nog eens de regels opnieuw doorlezen want jij verkoopt hier onjuiste informatie.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 1 april 2017 12:00]


Door Tweakers user ard1998, zondag 2 april 2017 16:03

ViperNL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:25:
Jezus wat een lijst met toeslagen. Is er ook een toeslag voor mensen die geen recht hebben op toeslagen? :+
nee. Als je recht zou hebben op een toeslag voor mensen die geen recht hebben op toeslagen dan heb je daar recht op, hierdoor heb je geen recht op de toeslag.

Door Tweakers user kazz1980, maandag 3 april 2017 10:42

fvdberg schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 15:46:
[...]

Ik deel de mening maar om het af te kunnen schaffen moeten zaken als de zorgverzekering en hypotheekrente aftrek ook op de schop.

Versimpeling is hard nodig. En dan gelijk op zo'n manier dat in elk geval werken loont.
En dat is precies het hele probleem.... In de loop van tientallen jaren is dit systeem steeds ingewikkelder geworden. Regel op regel, uitzondering op uitzondering. Maar het even terugdraaien kan niet! Dan komen vele mensen in de knoei!

Maar het is gewoon een belachelijk systeem. Waanzinnig, en vooral onnodig, ingewikkeld. En het komt de economie absoluut niet ten goede. Want velen gaan er financieel op achteruit wanneer ze (meer) gaan werken.... Kan niet de bedoeling zijn!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.